Jak nenaletět při výběru katalogové služby

Webové katalogy všeho druhu měly dříve svůj smysl. Převážná většina z nich (kromě několika největších) dnes spadá spíše do kategorie „zbytečností“ nebo jsou dokonce spojeny s podvodnými praktikami. Nechci ovšem slepě paušalizovat. Jistě se najdou kvalitně zpracované výjimky oborových, úzce specializovaných, nebo komunitních katalogů a seznamů.

Přestože se o tomto tématu dost často diskutuje, najdou se podnikatelé, živnostníci a nebo obecní či městské úřady, které o tomto fenoménu dneška nemají „ani páru“. Pro ty píšu tento návod s nadějí, že se dokáží pak sami rozhodnout a hlavně se nenechají nachytat od podvodníků, kteří se mezi provozovateli těchto služeb vyskytují.

Připravil jsem pro vás krátký „postup“, podle kterého se můžete rozhodnout, jestli pro vás má zápis do katalogu smysl a případně do jakého.

A) Rozhoduji se z vlastní vůle

1. Zastupuji obec či město?

Jako obec nebo město máte ze zákona povinnost mít webové stránky. Na těchto stránkách máte uvedeny kontaktní údaje. Pokud si někdo chce vyhledat kontaktní údaje na obecní či městský úřad, použije některý z velkých vyhledavačů jako je Google.com či tuzemský Seznam.cz a vyhledá si jméno obce či města a najde vaše stránky.

Díky těmto webovým stránkám budete dobře vyhledatelní, ale vyplatí se rovněž, udělat si zdarma zápis na Moje firma na Googlu a zdarma na Firmy.cz od Seznamu.

Poznámka: Pokud měníte některé své údaje, nebo stěhujete dokonce úřadovnu, vyplatí se zkontrolovat vše i na české Wikipedii. Tam za vás údaje nezaktualizuje.

2. Jsem živnostník, mám firmu, nebo nějaké sdružení?

Pak vám kromě vlastních webových stránek opět stačí zápis zdarma na Moje firma na Googlu a zdarma na Firmy.cz od Seznamu. Pokud toužíte být v nějakém telefonním seznamu, pak si zápis zdarma můžete udělat na Zlatých stránkách.

B) Přišla mi nabídka

Pokud vám e-mailem přišla obchodní nabídka, nebo jste se dokonce osobně setkali s obchodním zástupce dané firmy, důkladně zvažte, co vám nabízí. Pokud si připustíte, že by se vám hodil jiný zápis, než uvádím v bodě A), tak přemýšlejte o:

  1. Kvalitě služeb – Jak je katalog zpracovaný? (Odstrašující případ: http://www.firmy-na-internetu.cz/) Tím nemyslím jen design webových stránek, ale také jak se na samotném webu orientujete a jak je vytvořeno administrační rozhraní. Kolik je v katalogu ostatních subjektů je dobrá infomace, ale může zkreslovat. Důležitější jsou statistiky měsíčních přístupů návštěvníků z internetu. Obsahuje je obchodní nabídka? Je možné je dostat nebo zjistit?
  2. Ceně služeb – Jaká část služeb je zdarma a co už je placené. Když je zápis na Moje firma na Googlu a na Firmy.cz od Seznamu v plném znění zdarma, tak proč byste měli chtít zápis u služby, kde je třeba polovina základních věcí za poplatek. Ano, chápu že jde o obchodní model a velikost firem, které to poskytují nemohu srovnávat, ale za to vy přeci nemůžete.
  3. Obchodní podmínkách – Důkladně si přečtěte obchodní podmínky, pokud existují. Mohlo by se vám stát, že se uvážete ke službě, která nepůjde jednoduše zrušit, nebo u ní budou zbytečné sankce při vypovězení.

Než si tyto informace zjistíte nebo necháte předložit, vystříhejte se podpisů a souhlasů, byť by byly jen přes e-mailovou komunikaci. I tak se dnes dá uzavřít platná smlouva. A platbou případné přiložené faktury se rovnou uvazujete ke službě, takže buďte opatrní.

C) Přišlo mi upozornění na aktualizaci údajů, či zaplacení stávajících služeb

Pokud vám e-mailem, nebo poštou přišlo upozornění na aktualizaci údajů v nějakém katalogu a vy máte jen stín pochybností nad tím, že byste se kamkoliv zapisovali, tak zbystřete. O podobném případu píšu v článku „Analýza stránky v katalogu, kam jste se nezapisovali„. Jako obec, město, či živnostník nebo firma máte veřejně dostupné informace, které jdou jednoduše použít a do takového katalogu zapsat. Takové firmy to dělají buď ručně, nebo s pomocí automatických systémů a hrají si s vašimi osobními informacemi. Postupujte takto:

  1. Ověřte si ve svých smlouvách z letošního roku i z předchozího roku, jestli náhodou nemáte s takovou firmou nějakou smlouvu uzavřenou. Prověřte si rovněž e-mailovou schránku (možná i datovou schránku?), jestli neobsahuje přijatou nebo odeslanou komunikaci s tímto subjektem.
  2. Nenechte se ihned strhnout k ověřování daných údajů, nebo dokonce k jejich aktualizaci. Mohlo by se vám stát, že jejich aktualizací si například „objednáte“ u oné služby vyšší tarif, který už je placený…
  3. Prozkoumejte danou službu a máte-li nutkavou potřebu o ní uvažovat, postupujte podle bodu B). Ale takovéto znásilňování osobních údajů už není, dle mého názoru, v pořádku.
  4. Zvažte žádost, k danému subjektu, o odstranění vašich informací z jeho systému. Pokud už tak učiníte, trvejte si na svém.
  5. Může se vám rovněž stát, že místo upozornění na aktualizaci vám přijde „na tvrdo“ faktura na prodloužení stávajících služeb. Opět se nenechte zmanipulovat a ověřte si, jestli jste si danou službu objednali. Unáhleně zaplacená faktura by vás mohla stát další výdaje, spojené s rušením takové služby.

Takový e-mail může vypadat například takto:

Vážení,

žádáme Vás o kontrolu  Vašich  www stránek  – http://www.firmy-na-internetu.cz/adresaobce.html (Adresu konkrétního zápisu jsem pozměnil)

Veškeré údaje budou zveřejněny dalších 12 měsíců.

Pokud je nutná aktualizace, nebo naleznete nějaké nedostatky, neprodleně nás kontaktujte nejpozději do 3 pracovních dnů.

V případě, že údaje souhlasí, žádáme o proplacení přiložené zálohové faktury v řádném termínu.

S pozdravem Jméno Příjmení – Firmy na internetu.

Shrnutí

Konkrétní katalogy, které bych nedoporučoval, zde vypisovat nebudu. Pokud sami od sebe uvažujete o zápisu do nějaké katalogové služby, pak si projděte kritéria u bodu B) a všechno pořádně zvažte. Doplňkové katalogové služby mimo na Moje firma na Googlu, na Firmy.cz od Seznamu a na Zlatých stránkách, mají smysl jako úzce specializované. Například u realitních makléřů existuje dnes pro ČR několik stránek na doporučení od klientů (těmto službám se budu věnovat v některém z dalších článků).

Každopádně doporučuji se poradit s marketingovým specialistou, se kterým spolupracujete, jestli se další zápisy do katalogů hodí do vašeho marketingového plánu nebo ne.

Bude-li vám něco v mém článku chybět, nebo mě budete chtít doplnit, napište mi e-mail, nebo článek okomentujte. Mým cílem bylo upozornit na možná rizika některých praktik. Děkuji.

Přeji vám příjemný den a málo překvapivých e-mailů s ještě překvapivějšími „nabídkami“.

Leave A Response

* Denotes Required Field