Analýza stránky v katalogu, kam jste se nezapisovali…

Dnes jednomu z mých klientů přišel zvláštní e-mail. Klient mi jej přeposlal, že si s ním neví rady. Zpráva se týkala údajně webu firmy, ale na první pohled jsem z toho nebyl moudrý. Ostatně posuďte sami.

[images style=“1″ image=“http%3A%2F%2Fpaveljiranek.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Femail-nahled.jpg“ large_image=“http%3A%2F%2Fpaveljiranek.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Femail1.jpg“ width=“600″ caption=“E-mail, který přišel mému klientovi“ align=“center“ top_margin=“0″ alt_text=“E-mail“ full_width=“Y“]

V ukázce e-mailu jsem název firmy mého klienta nahradil obecným výrazem.

Jaký to byl e-mail?

Odesilatel (Obchodní portál Prahy) byl e-mail „noreply@inkapi.info“ Zpráva nemá žádné pořádné oslovení, ani úvod a jen suše tvrdí něco o analýze stránek. Zpráva tvrdí, cituji „Dobrý design zvyšuje důvěryhodnost společnost“ a doporučuje rovněž i vyplnění nějakými informacemi. Jedním dechem nabízí rovněž novou funkci „Automatické zaplnění“ základní stránky v katalogu (konkrétně Obchodní portál Prahy).

Netýkal se vlastních stránek klienta

Klient má vlastní webové stránky, ale ty jsou na vlastní doméně. E-mail se tedy týkal podstránky zmíněného katalogu www.praz.cz. Mluvil jsem o tom s klientem a ten mi potvrdil, že vědomě žádnou registraci v daném katalogu neprovedl. Tak jsem danou věc prozkoumal blíže.

Jde o katalog a vyhledávací službu

Vše zastřešuje web inkapi.cz Jde v podstatě o jakýsi katalog firem, který se prezentuje jako mezinárodní. Na těchto webových stránkách je uvedeno, že jsou nové, z letošního roku. Konkrétní katalog, na kterém byl registrovaný můj klient, byl lokální katalog www.praz.cz – tedy lokalita Praha. Zastřešující stránky uvádějí seznam všech svých dílčích katalogů inkapi.cz/cities.php

Zaregistrován bez vlastního přičinění

Pokud si chce člověk vyledat firmu v dané lokalitě, dostane se na firmscan.com, kde mu „vyjede“ výsledek vyhledávání. Na těchto stránkách se toho moc nedozvíte. Pouze výsledek vyhledávání, popřípadě můžete přidat další firmu. Po kliku na zaregistrování vám vyjede modální okno s názvem společnosti, emailem a telefonem společnosti. Registrace uživatele přesměruje do formuláře na webu inkapi.cz, kde se potvrzují všeobecné podmínky atd.

Zaregistrování je podmíněno zasláním ověřovacího kódu na uvedenou e-mailovou adresu a následným vložením do registračního formuláře. Tím by se mělo zamezit vkládání firem bez jejich vědomí. Nicméně můj klient tuto registraci neprováděl. Logickým vysvětlením se jeví nějaké automatické naplnění katalogu firmami, které mohli provést pracovníci incapi nebo firmscan. Nezkoumám, jestli jde o jeden nebo dva týmy. Jako podporu této myšlenky vidím i fakt, že u některých firem, které jsem si v katalogu prohlížel, lze najít v položce „Druh činnosti“ neúplný text, který se dá najít veřejně, jako tomu bylo i v případě mého klienta. Text je neúplný tak, že věta je nedokončena a useknuta uprostřed.

Automatické zaplnění

Ve všeobecných podmínkách není uvedeno nic o zpoplatnění služby a ta se jeví jako bezplatná. Katalog však svým zpracováním a kvalitou odpovídá této „ceně zdarma“ za službu… V emailu, který klient obdržel je výzva k takzvanému „Automatickému zaplnění“. Dá se v něm předpokládat, dle textu e-mailu, vytvoření položek na stránce katalogu a nastavení nějaké grafické šablony. Jak to probíhá a jestli to není náhodou dále zpoplatněno, už nevím, protože jsem to na svém klientovi „netestoval“.

Získané osobní údaje firmy a odstranění

Není správné, že by takový katalog měl shromažďovat „osobní údaje“ firmy bez jejího vědomí, byť jsou běžně veřejně dostupné. E-mail nicméně obsahuje položku o možnosti odstranění z katalogu. To jsem také pro svého klienta aktivoval. Při odstranění bylo možné napsat poznámku/důvod odhlášení se z katalogu. Tam jsem uvedl žádost o úplné odstranění klientových údajů z databází katalogové společnosti.

Jakou máte zkušenost a co si o tom myslíte?

Zpracování katalogu odpovídá „standardu“ minimálně deset let zpět. Přidanou hodnotu katalogu v takovémto zpracování a na doménách neúplného charakteru, nevidím veškerou žádnou. Hlubší analýzu jsem nedělal. Prvoplánově nepředpokládám, že šlo o zlý úmysl, ale zároveň musím zdůraznit, že celý přístup není zcela v pořádku. Tento příspěvek má být čistě informativního charakteru o této události a nakládání s osobními informacemi.

Už jste se s tímto setkali? Co si o tom myslíte? Vlastníte firmu v nějakém větším městě? Jste si jisti, že v takovém katalogu nejste? (pokud tedy nechcete být…)

Aktualizace 26.11.2015

Vzhledem k tomu, kolik podobných typů katalogů se pořád objevuje, nabádám k velké obezřetnosti. Podobné firmy jsou tak drzé, že vám například rovnou pošlou fakturu za prodloužení registrace v jejich katalogu, aniž byste si toto někdy objednávali, či v minulosti žádali o zápis. Pokud takovou fakturu slepě uhradíte, nebo podepíšete prodloužení, pak jste spadli do pasti a bude vás to stát minimálně ten jeden rok nákladů. Náklady na zápisy v takových katalozích bývají různé; od 1.000 Kč po 10.000 Kč za rok.

Ve všeobecných podmínkách projektu Inkapi, zmiňovaném v tomto článku, se píše o placených balíčcích v bodě 4.15, kde se řeší překročení objemu stránky 1 MB. Konkrétní cenovou nabídku se tam ale nedozvíte.

Takové katalogy mohou být různých kvalit. Od perfektně vypadajících, jejichž služby mají třeba za cíl vám pomoci, nicméně jsou předražené, nebo zbytečné, až po kvalitativně amatérské pasti na myši, které staví na zastrašení oběti v samotném e-mailu.

O tomto tématu se také dočtete v článku: http://obchodniuspech.cz/blog/2014/09/03/zapisy-do-katalogu-ktere-maji-smysl-a-kdy-jsou-to-jen-vyhozene-penize/

8 Responses

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *