7 věcí, které mi chyběly na začátku | 13 dní do závodu

Dnes jsou to na den přesně kalendářně dva měsíce, kdy jsem obul „kecky“ a vyběhl poprvé ven. Proto jsem se rozhodl sepsat pár bodů, které mi pomyslně chyběly na začátku, které jsou důležité a ke kterým jsem přirozeně cestou došel.

Začít bylo snadné. Měl jsem potřebu ventilace… jak by ne, však zrovna byly ty čtyřicítky… Jenže já místo návštěvy klimatizovaného obchodního centra bláhově „natáhl tepláky a kecky“ a indiánským během jsem vyrazil na krátkou trať. No a už jsem se vezl… 😉

1. Cíl

Spartan race logo

Když chodíte běhat nebo cvičit, tělo vám zaplavují endorfiny a ukájíte se (myslím obrazně... že se nestydíš milý čtenáři!) pocitem překonání sama sebe, tak se stejně časem dostaví ta protivná myšlenka: Quo vadis, **** (za hvězdičky si doplňte své jméno). Nevím, proč my lidi máme potřebu všechno vysvětlovat, mít v krabičce a nebo mít před sebou nějaký cíl? Zkrátka to u mě přišlo.

Mým dočasným řešením se stal závod Spartan race. Za dva týdny budu už mít po závodě. Pokud to nepřežiju, mám slíbeno od kolegů, že mi v Jeseníkách postaví překrásnou mohuli, tedy mihule, pardon mohylu 🙂 . Když to přežiju, budu vás informovat, jaké to bylo.

Rada k cíli: Začínáte-li, najděte si trenéra. Pomůže vám jak s cílem, tak s tréninkovým plánem.

2. Jídelníček

Jídelníček

Když chodíte běhat nebo cvičit víc než dvakrát týdně a na delší tratě, než normálně ujdete k autu nebo na autobus, pak si buďte jistí, že se vám ozve nejbližší přítel a reptal v jednom. Kdo? Vaše tělo...

Hej ty mizero! Co mi to děláš? Jsem unavené a všechno mě bolí. A ještě do mě cpeš tyhlety hnusy!

Zkrátka, když jíte jako p... já před časem ehm, tak vás to dřív nebo později položí. Můžete si o podstatnosti jídla myslet co chcete, ale nejlépe si to vyzkoušejte na vlastní kůži. Zkrátka si pořádně naložte pohyb a uvidíte. Tělo buď nemá z čeho brát a nebo mu bere energii trávení stravy, která mu nic nepřinese, je těžká, ale je zatraceně, mňam, chutná, že? 🙂 ("ale prosím tě, vždyť je to jenom vyhnaný práškama...") Projevit se to také může únavou a špatnou náladou.

Zkrátka není od věci si dát stravu do pořádku. Buď už máte trenéra a ten vám poradí, nebo si nechte postavit jídelníček na míru od výživového poradce (můj případ). Najíždím na něj pomalu už asi třetí týden a s tělem už na sebe tolik neřveme 🙂 . První vlašťovkou budiž pro mě i naměřená záměna kila tuku za kilo svalů.

3. Spánek

Spánek

Když se do postele dopotácíte ve 3 hodiny ráno, protože se vám nechtělo dřív, nebo jste tu práci prostě "museli" dodělat, tak vám podepíšu, že 20 kilásků druhý den asi neuběhnete 🙂 (výjimky z pravidla ať mě do toho, prosím, nekecají, nebo tu většinu o prospěšnosti pravidelného spánku nepřesvědčím! 🙂 ).

Věčné spory o to, kdo je skřivan a kdo je sova jsem vždycky chápal, protože jsem byl od školy nastavený na práci dlouho do noci. Myslel jsem si, že jsem sova a jinak to být nemůže. Výjimkou pro mě nebyla "večerka" ve 3 h nebo v 5 h ráno, protože něco... (je úplně jedno co - práce, zábava).

Co říct na to, že někdo je prostě sova a nikdy se to nezmění? KECY, KECY, KECY... resp. lenost, lenost, lenost... Aspoň to říká moje zkušenost. Už čtvrt roku mám režim normální denní, tedy vstávám v 6-7h a velice zřídka vidím na hodinkách dobu po půlnoci.

Co pomohlo? Nastavení denního rozvrhu, který jsem se rozhodl dodržovat.

4. Sparing partner

Sparing partner

Mít kámoše, se kterým se aspoň jednou týdně vidíte a jdete si zaběhat, nebo zacvičit, je prostě k nezaplacení. Může být problém sladit pravidelný režim dvou jinak fungujících lidí, ale právě aspoň ten jeden trénink hodně pomůže. Máte si s kým zhodnotit, jak to šlo a co plánujete.

Podržíte se navzájem, když na jednoho přijde krize a případně se máte s kým poradit.

5. Cvičební pomůcky

Pomůcky

Pokud v pohodě odcvičíte přes 100 kliků, ale na hrazdě se přitáhnete jen 1x nebo se vůbec neudržíte, pak máte slabší předloktí a potřebujete dvě věci. Hrazdu na doma a gumový kroužek na posílení zápěstí a předloktí.

Jednoduše začnete mačkáním kroužku. Když už se udržíte ve visu na hrazdě, tak se můžete držet déle, přitahovat kolena k hrudníku, nebo se prostě jen zvedat mírně vzhůru. Opět lépe poradí trenér 🙂 . U mě obojí pomohlo velice dobře.

Hrajte se sebou třeba hru, že neprojdete přes místnost s hrazdou, aniž byste se nepřitáhli, nebo na 30 s nezavěsili. Pokud nemáte hrazdu zrovna ve sklepě, tak se to na vás jistě projeví 😉 .

6. Mazání a doplňky

Vitamíny

Tak jako tak se vám ale může stát, že něco začne bolet. Možná jste to přehnali se zátěží, špatně jste se zahřáli nebo i tak jen špatně jíte a spíte, tělo je slabé a něco v něm křuplo. Pomůže Fastum gel, který je ale na předpis. Mně prodali v lékárně bez předpisu Emoxen gel, který mi uklidnil namožené koleno. Dostal jsem ale doporučení na Koňskou mast, kterou teď zkouším na regeneraci nohou.

Doplňky myslím prostě vitamíny a nějakou výživu na klouby. Nebudu nic doporučovat, protože jsou toho plné lékárny, speciální obchody a hlavně jsou od toho fundovaní trenéři 🙂 .

7. Oblečení a obutí

Oblečení

Když začnete běhat v létě, máte se fajn. Obléci se můžete minimálně, protože se spotíte a bude vám stejně pořád vedro. Na nohy stačí na začátek kecky a je to. Čím ale častěji běháte a počasí se také proměňuje, musíte řešit obutí a oblečení. Běžecké boty podle terénu ve kterém běháte a nějaké funkční běžecké oblečení, aby se vám lépe odváděl pot od těla a nebyla vám zima.

V tomhle ohledu můžu doporučit prodejnu Trailpoint v Praze blízko Letné. Zde mi velmi vstřícně poradili a řešili se mnou, co se mi teď hodí a s čím můžu počkat a nic mi necpali.

Čerstvá zkušenost s funkčním oblečením v chladnějším počasí. Oblečení krásně odvádí pot od těla a není mi zima. Pokud si pánové pořídíte běžecké elasťáky, tak počáteční ostych vyřeší jakékoliv kraťasy a člověk si nepřijde před procházkovými chodci úplně nahý.

Výzva na závěr

Kliky

Našel jsem si po závodě jedno cvičení na 14 dní jen na kliky a hledám nějakého dalšího blázna nebo blázny, kteří by do toho šli se mnou 🙂 . Napíšu pak o tom zase článek. Najde/najdou se? Pouhých 14 dní... 😉 O co jde jim prozradím až po vyjádření zájmu 🙂 . Ozvěte se mi na některý z mých kontaktů 🙂 nebo prostě napište dole komentář pod článek. Těším se!

PS: Závěr za dva měsíce

K dnešnímu dni mám za ty dva měsíce překonáno celkem 200,44 km. Počítám do toho i pár kilásků svižnější vycházky a horskou tůru.

A pokud jde o jmenovaných 7 bodů, tak si nemyslete, že bez nich nemá cenu začít. Naopak začněte hned, pokud máte chuť. Jen teď víte, čemu se dřív nebo později budete muset věnovat. Osobně bych cestu, kterou jsem zatím "proklopýtal", neměnil ani za nic 😉 .

Leave A Response

* Denotes Required Field