Dnes jednomu z mých klientů přišel zvláštní e-mail. Klient mi jej přeposlal, že si s ním neví rady. Zpráva se týkala údajně webu firmy, ale na první pohled jsem z toho nebyl moudrý. Ostatně posuďte sami.
[images style=“1″ image=“http%3A%2F%2Fpaveljiranek.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Femail-nahled.jpg“ large_image=“http%3A%2F%2Fpaveljiranek.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Femail1.jpg“ width=“600″ caption=“E-mail, který přišel mému klientovi“ align=“center“ top_margin=“0″ alt_text=“E-mail“ full_width=“Y“]
V ukázce e-mailu jsem název firmy mého klienta nahradil obecným výrazem.
Jaký to byl e-mail?
Odesilatel (Obchodní portál Prahy) byl e-mail „noreply@inkapi.info“ Zpráva nemá žádné pořádné oslovení, ani úvod a jen suše tvrdí něco o analýze stránek. Zpráva tvrdí, cituji „Dobrý design zvyšuje důvěryhodnost společnost“ a doporučuje rovněž i vyplnění nějakými informacemi. Jedním dechem nabízí rovněž novou funkci „Automatické zaplnění“ základní stránky v katalogu (konkrétně Obchodní portál Prahy).
Netýkal se vlastních stránek klienta
Klient má vlastní webové stránky, ale ty jsou na vlastní doméně. E-mail se tedy týkal podstránky zmíněného katalogu www.praz.cz. Mluvil jsem o tom s klientem a ten mi potvrdil, že vědomě žádnou registraci v daném katalogu neprovedl. Tak jsem danou věc prozkoumal blíže.
Jde o katalog a vyhledávací službu
Vše zastřešuje web inkapi.cz Jde v podstatě o jakýsi katalog firem, který se prezentuje jako mezinárodní. Na těchto webových stránkách je uvedeno, že jsou nové, z letošního roku. Konkrétní katalog, na kterém byl registrovaný můj klient, byl lokální katalog www.praz.cz – tedy lokalita Praha. Zastřešující stránky uvádějí seznam všech svých dílčích katalogů inkapi.cz/cities.php
Zaregistrován bez vlastního přičinění
Pokud si chce člověk vyledat firmu v dané lokalitě, dostane se na firmscan.com, kde mu „vyjede“ výsledek vyhledávání. Na těchto stránkách se toho moc nedozvíte. Pouze výsledek vyhledávání, popřípadě můžete přidat další firmu. Po kliku na zaregistrování vám vyjede modální okno s názvem společnosti, emailem a telefonem společnosti. Registrace uživatele přesměruje do formuláře na webu inkapi.cz, kde se potvrzují všeobecné podmínky atd.
Zaregistrování je podmíněno zasláním ověřovacího kódu na uvedenou e-mailovou adresu a následným vložením do registračního formuláře. Tím by se mělo zamezit vkládání firem bez jejich vědomí. Nicméně můj klient tuto registraci neprováděl. Logickým vysvětlením se jeví nějaké automatické naplnění katalogu firmami, které mohli provést pracovníci incapi nebo firmscan. Nezkoumám, jestli jde o jeden nebo dva týmy. Jako podporu této myšlenky vidím i fakt, že u některých firem, které jsem si v katalogu prohlížel, lze najít v položce „Druh činnosti“ neúplný text, který se dá najít veřejně, jako tomu bylo i v případě mého klienta. Text je neúplný tak, že věta je nedokončena a useknuta uprostřed.
Automatické zaplnění
Ve všeobecných podmínkách není uvedeno nic o zpoplatnění služby a ta se jeví jako bezplatná. Katalog však svým zpracováním a kvalitou odpovídá této „ceně zdarma“ za službu… V emailu, který klient obdržel je výzva k takzvanému „Automatickému zaplnění“. Dá se v něm předpokládat, dle textu e-mailu, vytvoření položek na stránce katalogu a nastavení nějaké grafické šablony. Jak to probíhá a jestli to není náhodou dále zpoplatněno, už nevím, protože jsem to na svém klientovi „netestoval“.
Získané osobní údaje firmy a odstranění
Není správné, že by takový katalog měl shromažďovat „osobní údaje“ firmy bez jejího vědomí, byť jsou běžně veřejně dostupné. E-mail nicméně obsahuje položku o možnosti odstranění z katalogu. To jsem také pro svého klienta aktivoval. Při odstranění bylo možné napsat poznámku/důvod odhlášení se z katalogu. Tam jsem uvedl žádost o úplné odstranění klientových údajů z databází katalogové společnosti.
Jakou máte zkušenost a co si o tom myslíte?
Zpracování katalogu odpovídá „standardu“ minimálně deset let zpět. Přidanou hodnotu katalogu v takovémto zpracování a na doménách neúplného charakteru, nevidím veškerou žádnou. Hlubší analýzu jsem nedělal. Prvoplánově nepředpokládám, že šlo o zlý úmysl, ale zároveň musím zdůraznit, že celý přístup není zcela v pořádku. Tento příspěvek má být čistě informativního charakteru o této události a nakládání s osobními informacemi.
Už jste se s tímto setkali? Co si o tom myslíte? Vlastníte firmu v nějakém větším městě? Jste si jisti, že v takovém katalogu nejste? (pokud tedy nechcete být…)
Aktualizace 26.11.2015
Vzhledem k tomu, kolik podobných typů katalogů se pořád objevuje, nabádám k velké obezřetnosti. Podobné firmy jsou tak drzé, že vám například rovnou pošlou fakturu za prodloužení registrace v jejich katalogu, aniž byste si toto někdy objednávali, či v minulosti žádali o zápis. Pokud takovou fakturu slepě uhradíte, nebo podepíšete prodloužení, pak jste spadli do pasti a bude vás to stát minimálně ten jeden rok nákladů. Náklady na zápisy v takových katalozích bývají různé; od 1.000 Kč po 10.000 Kč za rok.
Ve všeobecných podmínkách projektu Inkapi, zmiňovaném v tomto článku, se píše o placených balíčcích v bodě 4.15, kde se řeší překročení objemu stránky 1 MB. Konkrétní cenovou nabídku se tam ale nedozvíte.
Takové katalogy mohou být různých kvalit. Od perfektně vypadajících, jejichž služby mají třeba za cíl vám pomoci, nicméně jsou předražené, nebo zbytečné, až po kvalitativně amatérské pasti na myši, které staví na zastrašení oběti v samotném e-mailu.
O tomto tématu se také dočtete v článku: http://obchodniuspech.cz/blog/2014/09/03/zapisy-do-katalogu-ktere-maji-smysl-a-kdy-jsou-to-jen-vyhozene-penize/
[…] http://www.abc.cz http://www.firmy-na-internetu.cz Inkapi (zdroj: http://paveljiranek.cz/analyza-stranky-v-katalogu-kam-jste-se-nezapisovali /) […]
[…] že byste se kamkoliv zapisovali, tak zbystřete. O podobném případu píšu v článku “Analýza stránky v katalogu, kam jste se nezapisovali“. Jako obec, město, či živnostník nebo firma máte veřejně dostupné informace, které […]
[…] Analýza stránky v katalogu, kam jste se nezapisovali… […]
Zdravím, asi se všichni shodneme, že nejlepší katalog jsou firmy.cz. Co ale říkáte mimochodem na industry eu? Nikde jsem o něm nenašel žádné bližší informace, ale všichni známí si to celkem pochvalují. Dík
Zdravím, industry eu je určitě velmi potenciální a velmi dobrý katalog. Pokud se do něj zaregistrujete, určitě neuděláte chybu. My jako firma jsme nad ním taky přemýšleli, ale nakonec zvítězil klasický marketing. Pokud ale na to nemáte prostor ani finance, je toto rychlejší, levnější a pohodlnější varianta a cesta.
A na jakou dobu má ta registrace smysl? Je dobré se zaregistrovat třeba na celý rok? Jako pokud pominu totiž riziko, že kdykoliv může firma zkrachovat, tak taky je pak riziko, že vlastně to nebude přinášet takové konverze, jako se to na začátku zdálo, tak se to pak ukáže jako naprosto zbytečná investice, která ve své podstatě bude jen vyhozenými penězi z okna.
Dobrý den Jano,
nemám zkušenosti s industry.eu, ale to bude tím, že se vyhýbám katalogům. Poprvé jste mě s ním seznámila vy. Takových firemních katalogů je veliká spousta a myslím si, že v dnešní době postrádají smysl. Resp. hodně záleží na předmětu Vaší činnost, oblasti působení a dalších faktorech. Rozhodně se nenechte vtáhnout pocitem potřeby být všude. Pokrýt ty katalogy není možné a hlavně to nedává smysl. Základem je udělat si prezentaci na firmy.cz a zaregistrovat si svou firmu nebo profesi na Google Moje firma https://www.google.cz/business/ Tím budete mít pokryté dva největší hráče na internetovém trhu a s tím už se dá něco dělat ;).
Super, Děkuju za odpověď. Industry eu tedy sama vyzkouším a uvidím. Udělám si o tom tedy obrázek sama. Ale i tak děkuji za super a celkem obsáhlou odpověď. Moc se mi to hodí. =) Budu vám i nadále fandit a když se zase někdy ozvu.